عسل بهاره بهتر است یا پاییزه

عسل پاییزه یا بهاره

عسل بهاره یا پاییزه کدامیک بهتر هست؟

این سؤال عموما” بین مردم شایع است که کدام عسل برای مصرف بهتر است؟ بالأخره عسل بهاره یا پاییزه؟

قبل از پاسخ به این سؤال ابتدا تعریف عسل بهاره و عسل پاییزه را باهم بررسی می کنیم و در ادامه به جواب سؤال می پردازیم.

کبد گرم چیست

عسل بهاره چیست؟

اقلیم ایران عزیز طوریست که بجز مناطق جنوبی، در فصل بهار کمترین تولید عسل توسط زنبور اتفاق می افتد و عمده تولید اکثر مناطق ایران در ۲۰ روز آخر بهار و ۴۰ روز اول تابستان است که بیشترین رونق گل و گیاه وجود دارد و دمای مطلوب جهت خروج و مکیدن شهد توسط زنبور عسل هم مهیاست، بنابراین با این پیش فرض، ما عسل بهاره را به عسلی اطلاق می کنیم که بیشترین شهد حمل شده به کندو در اواخر بهار و اوایل تابستان اتفاق است.

نکته: بعضی زنبوردارها در اواخر زمستان و اوایل بهار در مناطق گرمسیر هستند و زنبورها شهد گل و گیاه این مناطق را نیز استفاده می کنند(در واقع اواخر زمستان و اوایل بهار مناطق گرمسیر اگرچه اسما” در زمستان و اوایل بهار است اما در نوع اقلیم شناسی و آب و هوایی، هوا گرم بوده و تنوع گل و گیاه فراوان است و عسل حمل شده به کندوها در این فصل نیز بهاره تلقی می گردد که در ادامه کوچ زنبورها به مناطق ییلاقی، این عسل با عسل های تولیدی جدید، مخلوط و ممزوج می شود، اما اینکه بگوییم عسل بهاره یا عسل پاییزه کدامیک بهتر است باید ابتدا به تعریف جامعی از این دو محصول بپردازیم که در ادامه می آید.

خواص عسل بهاره

عسل بهاره هر منطقه متناسب با گل و گیاه آن مناطق خواص طبی و دارویی متفاوتی دارد.

در شمال ایران که در فصل بهار شکوفه های مرکبات به وفور یافت می شوند، عسل مرکبات حاوی خصوصیات مطلوب و کم نظیر شکوفه درختان مرکبات است و در مناطق غربی و شمالغرب ایران نیز با توجه به تنوع گل و گیاه کوهی اعم از گون و آویشن و نعناع کوهی و پونه و چای کوهی و… این عسل بهاره دارای ویژگی های دارویی گیاهان این مناطق هستند، عسل مخصوص ۱۰۰ گیاه فروشگاه انگپین از این نوع عسل هاست که در نوع خود کم نظیر است.

در بسیاری از مناطق کندوها در مزارع و دشت های گشنیز و گل و گیاه دشت نیز قرار داده می شوند که در نوع خود باعث ایجاد تنوع در تولید عسل بهاره مطبوعی می گردد.

عسل پاییزه چیست؟

بعد از برداشت اول عسل که اواخر مرداد و یا در شهریور انجام شد به دو دلیل زنبوردارها اقدام به برداشت عسل پاییزه می نمایند.

دلیل اول جهت تولید عسل این هست که هنگام برداشت اول(بهاره) تعدادی از شان های عسل کماکان تعدادی تخم زنبور عسل و لارو دارد و عملا” امکان برداشت و استحصال عسل موجود در آن وجود ندارد به همین خاطر زنبوردار در کنار شهد گل و گیاه منطقه، اقدام به تغذیه زنبور می نماید تا بقیه قاب های عسل پر شود که در برداشت دوم، عسل به دست آمده حاوی عسل بهاره و گل و گیاه آخر فصل تابستان و پاییز است با مقداری تغذیه مصنوعی که در نوع خود عطر و طعم و خواص خود را دارد و به آن عسل پاییزه اطلاق می گردد.

دلیل دوم جهت تولید این است  که مزارع فراوانی از اقسام آفتابگردان و گل کنار و… در جاهای مختلف ایران وجود دارد که انگیزه فراوانی برای زنبور دار ایجاد می کند که برداشت دوم را انجام دهد و عملا” در مناطق جنوبی و گرمسیر، عسل کنار الزاما” در پاییز برداشت می گردد که در مقایسه با بقیه عسل ها یک تولید منحصر به فرد از نوع عسل پاییزه است.

نکته بسیارمهم: تعداد زیادی از زنبور دارها در کشور وجود دارند که بعد از برداشت اول پاییزه، چندین نوبت دیگر عسل برداشت می کنند و عملا” عسل های برداشت دوم به بعد ۱۰۰ درصد تغذیه محسوب می شوند که همین عسل ها نیز ممکن است با نام عسل پاییزه به فروش برسند، به همین خاطر دعوای بیشتر بازار عسل در همین بخش عسل تغذیه ای شکل می گیرد و مشتری ممکن است عسل برداشت ۵ را با عسل بهاره مقایسه نماید یا اینکه عسل پاییزه برداشت اول را یک فروشنده به قیمت ۵۰ هزار توان عرضه نماید . فروشنده دوم هم عسل پاییزه ای از برداشت ۴ را با قیمت ۴۰ هزار تومان، اینجاست که مشتری سر درگم می شود که هر دو عسل پاییزه هستند چرا این عسل ۱۰ هزار تومان گرانتر است و متأسفانه مردم ایران عمدتا” خرید ارزان را انجام می دهند و  کیفیت مجددا” قربانی قیمت می شود.

حتما” از فروشندگان عسل پاییزه بپرسید که این عسل برداشت چندم است؟

تا به اینجای مطلب متوجه شدیم که عسل بهاره و پاییزه چه وجه تسمیه ای دارند و در ادامه به این مطلب می پردازیم که عسل بهاره بهتر است یا عسل پاییزه؟

عسل بهاره یا عسل پاییزه کدامیک بهتر است؟

عسل بهاره هر منطقه عطر و بو و طعم و خواص خود را دارد و عسل پاییزه نیز به معنای عسل برداشت دوم که ترکیبی از شهد اواخر تابستان و اوایل پاییز و تغذیه مصنوعی است، دارای خواص خاص خود هستند و چنانچه دنبال گل خاصی چون کنار هستید باید عسل کنار بخرید که کاملا” یک عسل پاییزه است یا اینکه اگر دنبال عسل آفتابگردان هستید این عسل در بسیاری از مناطق در برداشت دوم عسل ها خواهد بود.

در مجموع این مشتری است که انتخاب می کند چه نوع عسلی را سفارش دهد.

اکثر عسل های برداشت دوم که پاییزه تلقی می گردند قیمتی کمتر از عسل بهاره دارند و به همین خاطر به دلیل مسائل مالی مورد استقبال عموم مردم هستند.

بهتر نیست هیچ زنبورداری  عسل پاییزه تولید نکند و زنبور اصلا” تغذیه نشود؟

این مطلب در صنعت زنبورداری عملا” یک موضوع محال است مگر اینکه زنبوردار بسیار سخاوتمند باشد و از فروش عسل بکر و طبیعی گذشت نماید به این دلیل که زنبوردار حاصل دسترنج زنبور را که برای فصل سرما و زمستان گذرانی خود تولید کرده است به یکمرتبه غارت می نماید و به فروش می رساند و زنبور بیچاره برای فصل سرما هیچ تغذیه و ذخیره ای ندارد، در اینجا زنبور دار با تغذیه مصنوعی و با مشارکت زنبورها ساز و کاری فراهم می کند که حاصل زحمت چند ماهه زنبور در فاصله کمی جبران گردد و بخش زیادی از این عسل ها برای فصل زمستان زنبور در دخل کندوها قرار می گیرد و مازاد آن هم به فروش می رسد، در ادامه لینک چند مورد از عسل ها را درج می کنیم.

عسل بهاره ۴۰ گیاه

عسل بهاره ۱۰۰ گیاه مخصوص

عسل بهاره گون زول

عسل بهاره گون گشنیز

عسل بهاره گون آویشن

 

جهت دنبال کردن فروشگاه انگپین در فضای مجازی روی نام پیام رسان کلیک نمایید(بله، ایتا، گپ، سروش، آی گپ و روبیکا)

جهت دنبال کردن کانال طب اسلامی ایرانی در فضای مجازی روی نام پیام رسان کلیک نمایید(بله، ایتا، گپ، سروش، آی گپ و روبیکا)

 

 

 

شریف
ارسال دیدگاه