عسل زولنگ و خواص آن

عسل زولنگ

عسل زولنگ از شهد گل‌های گیاه دارویی زولنگ به دست می‌آید. خواص این عسل شامل تسکین دردهای مفصلی، بهبود کمردرد، کمک به درمان روماتیسم، پیشگیری و درمان کم خونی، تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت نیروی جنسی و تقویت مغز و اعصاب می‌شود.

عسل زولنگ چیست و چه خواصی دارد؟

زولنگ از گیاهان بومی کشورمان به ویژه دراستان‌های شمالی کشور مانند گیلان و مازندران است که در این مناطق با نام‌های شش شاخ، چوچاق و ششاک نامیده می‌شود. همچنین در کتب طب سنتی به بسیاری از خار‌های دارویی گیاه (که تعداد آن‌ها از ده گونه بیشتر است)، قرصعنه می‌گویند. نام علمی این گیاه eryngium campestre و از تیره چتریان است.

زولنگ گیاهی چند ساله، به رنگ آبی آسمانی و خاردار است. برگ‌های تازه این گیاه، نرم و لطیف و دارای بریدگی‌هاى عمیق است و بیشتر مصرف خوراکی دارد و در پخت غذا استفاده می‌شود. همچنین این گیاه مصارف متعدد دیگری همچون کاربرد‌های دارویی، سبزی‌کاری و گل‌کاری دارد. گل‌های گیاه زولنگ دارای شهد فراوان هستند و زنبورداران از اوایل تابستان و با شروع ماه تیر، به جمع‌آوری عسل زولنگ اقدام می‌کنند. علاوه بر استان‌های شمالی، مناطق مختلف دیگری مانند کرمانشاه، کردستان، زنجان و قزوین نیز این عسل تولید می‌شود.

خواص عسل زولنگ (طبیعت و خواص درمانی)

این عسل از شهد گل‌های زولنگ توسط زنبور عسل تهیه می‌شود. این گیاه طبع گرمی دارد. بنابراین عسل تهیه شده از آن نیز، طبع گرمی دارد. مهمترین خواص آن به شرح زیر است:
۱. تسکین درد‌های مفصلی
مصرف عسل زولنگ به بهبود درد‌های مفصلی، بهبود کمر درد و کاهش درد رماتیسم کمک می‌کند و دارای خاصیت رفع التهاب است.
۲. تصفیه کننده خون و درمان کم‌خونی
عسل بوقناق حاوی اسید فولیک فراوان است و از این‌ رو برای تصفیه خون، پیشگیری و درمان کم خونی مفید است. تحقیقات اخیر پژوهشگران در مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نشان داد، از گیاه زولنگ و فراورده‌های تهیه شده از آن می‌توان برای کاهش آهن خون در بیماران تالاسمی استفاده کرد.
۳. تقویت دستگاه گوارش
تسکین دل درد و تقویت دستگاه گوارش از خواص این عسل است و مصرف آن به افزایش اشتها کمک می‌کند.
۴. بهبود بواسیر
از خواص گیاه زولنگ و عسل آن، کمک به بهبود بیماری بواسیر است.
۵. مقوی مغز و اعصاب
مصرف این عسل برای تقویت مغز و اعصاب مفید است و خاصیت آرامبخش دارد.
۶. تقویت کننده و محرک قوای جنسی
تقویت نیروی جنسی و افزایش قوای جسمانی از دیگر خواص عسل زولنگ است.
۷. خاصیت ضد میکروبی
این عسل همانند تمامی عسل‌های دیگر، دارای خواص ضدمیکروبی و مواد آنتی‌اکسیدان است و مصرف آن به تقویت سیستم ایمنی بدن و رفع ضعف کمک خواهد کرد.

مقاله ای دیگر درخصوص گیاه زولنگ

مشخصات عسل زولنگ و طریقه مصرف


ساکاروز آن نسبت به اغلب عسل‌ها پایین‌تر است و با توجه آثار ضد دیابتی گیاه زولنگ این عسل از مناسب ترین عسل ها برای بیماران دیابتی است.

عمده ترکیبات موجود در این گیاه شامل اسانس‌های مختلفی مانند لیمونن، آلفا پی‌نن و اسید فولیک می‌شود. به طورکلی هرچه میزان ساکاروز (قند مضر) عسلی پایین‌تر باشد، ارزش غذایی و خواص درمانی آن عسل بیشتر است. برای مصرف عسل بوقناق در درمان بیماری‌ها، مخلوط کردن دو تا سه قاشق از آن با آب ولرم و سپس اضافه کردن آب یک لیموی ترش تازه توصیه می‌شود.
همانند سایر انواع عسل، مصرف عسل زولنگ نیز برای کودکان کمتر از یک سال به دلیل بروز مسمومیت بوتولیسم ممنوع است، همچنین زیاده‌روی در مصرف آن به دلیل داشتن مواد قندی بالا، برای بیمارن دیابتی بایستی با احتیاط صورت گیرد.

 عسل ویژه بیماران دیابتی

 

جهت دنبال کردن فروشگاه انگپین در فضای مجازی روی نام پیام رسان کلیک نمایید(بله، ایتا، گپ، سروش، آی گپ و روبیکا)

 

جهت دنبال کردن کانال طب اسلامی ایرانی در فضای مجازی روی نام پیام رسان کلیک نمایید(بله، ایتا، گپ، سروش، آی گپ و روبیکا)

شریف
ارسال دیدگاه