عسل طبیعی شکرک میزند

عسل طبیعی شکرک میزند

همواره بین عموم مردم این سؤال مطرح است که آیا عسل طبیعی شکرک میزند یا نمی زند؟

قبل از پرداختن به این مبحث به ذکر این نکته می پردازیم که بین شکرک زدن و رس زدن فرق وجود دارد.

 ابتدا دلایل مهمی هست که عسل طبیعی شکرک میزند، با آن آشنا شوید و ترفندی ساده برای رفع شکرک عسل را یاد بگیرید.

شکرک زدن عسل آری یا خیر؟

بعضی از مصرف کننده‌ها و یا خریدارها به اشتباه فکر می‌کنند که عسل شکرک زده، فاسد شده و یا تقلبیست، در صورتی که شکرک زدن نشانه‌ی طبیعی بودن عسل شماست.

حتما” عسلی که شکرک زده را به صورت طبیعی مصرف کنید، اضافه کردن هرگونه مواد شیمیایی برای جلوگیری از شکرک زدن عسل باعث از بین رفتن کیفیت آن می‌شود. بعضی فروشنده‌ها وقتی می بینند عسل طبیعی شکرک میزند، به آن حرارت داده تا عسلی شفاف برای فروش داشته باشند که متأسفانه این فرهنگ و ذائقه غلط از طرف عموم مردم ایجاد شده است.

عسل رس زده

حرارت دادن، مواد معدنی و آنزیم‌های عسل را از بین می‌برد. حتما” از فروشگاه‌های مطمئن عسل طبیعی و اصل را خریداری کنید.

بعضی عسل‌ها کریستالیزه نمی‌شوند، ولی بعضی از عسل‌ها بعد از چند روز استخراج شکرک می‌زنند. این موضوع باعث شده که بعضی خریداران عسل شکرک زده را با عسل تقلبی اشتباه بگیرند، توجه داشته باشید عسلی که شکرک زده همان خواص عسل طبیعی را دارد. در بعضی از کشورها، مردم عسل شکرک زده را به عسل مایع ترجیح می‌دهند چرا که عسل طبیعی شکرک میزند و وجود شکرک یا رس، خود بهترین برگه آزمایش و سند برای اثبات طبیعی بودن و اصل بودن عسل است.

عسل معمولا” در دمای زیر ۵ درجه و بالای ۲۵ درجه رس نمی کند، اما دمای ۱۴ درجه مناسب ترین دما جهت رس زدن عسل است. همچنین وجود ذرات جامد در عسل (مثل دانه های گرده) موجب تسریع در شکرک زدن می شود و به هر میزان که قند گلوکز افزایش یابد عمل شکرک زدن هم تسریع می شود. عسل آفتابگردان به دلیل درصد گلوکز بالا پس از ۳ هفته شکرک می زند و عسل گیاهان پنبه، لیلکی و یونجه نیز به سرعت رس می کند، عسل اقاقیا به خاطر داشتن گلوکز کمتر، چهار سال طول می کشد تا رس کند.

عامل دیگر رس کردن عسل طبیعی وجود آنزیم دیاستاز یا آمیلاز می باشد که تنها در عسل های طبیعی یافت می شود. منشأ و عمل این آنزیم مشخص نیست ولی دانشمندان معتقداند که این آنزیم توسط زنبور عسل تهیه می گردد. وجود این آنزیم باعث جذب مواد جامد محلول در عسل شده و باعث ته نشین و شکرک عسل می شود.

برای تأخیر در شکرک زدن عسل، آن را به صورت غیر مستقیم توسط گرمکن های دو جداره آبی حرارت می دهند، البته حرارت بیش از حد مجاز تأثیر منفی و مخرب داشته و کیفیت آن را کاهش می دهد. اضافه کردن هر گونه مواد شیمیایی جهت جلوگیری از شکرک زدن عسل باعث از بین رفتن کیفیت آن می شود.

باز کردن رس عسل شکرک زده

ذوب کردن شکرک عسل

عسلی که کمی شکرک زده را به راحتی با قرار دادن ظرف محتوی آن در آب داغ ۶۵ الی ۷۰ درجه می توان به تدریج ذوب نمود و زمانی که قسمت اعظم حجم عسل ذوب شد باید آن را از داخل ظرف آب داغ خارج نمود، بقیه عسل با حرارت باقی مانده در ظرف ذوب می شود و به حالت مایع درمی آید. در بسیاری از کشورها مردم عسل شکرک زده را به عسل مایع ترجیح می دهند.

در پایان مجددا” تأکید و تأیید می کنیم که عسل طبیعی شکرک میزند و جای هیچگونه ناراحتی وجود ندارد، این عسل را با اطمینان خاطر مصرف نمایید.

همیشه تندرست باشید.

 

 

جهت دنبال کردن فروشگاه انگپین در فضای مجازی روی نام پیام رسان کلیک نمایید( بله، ایتا، گپ، سروش، آی گپ و روبیکا)

جهت دنبال کردن کانال طب اسلامی ایرانی در فضای مجازی روی نام پیام رسان کلیک نمایید(بله، ایتا، گپ، سروش، آی گپ و روبیکا)

شریف
ارسال دیدگاه