کبد چرب و درمان آن با عسل

درمان کبد چرب با عسل

کبد چرب در چه کسانی به وجود می آید ؟


وجود چربی در کبد هر انسانی طبیعی است اما اگر کبدی دارای ۵ تا ۱۰ درصد چربی باشد کبد چرب نامیده می شود. کبد چرب یک موقعیت مخرب را در بدن ایجاد می کند و بدتر اینکه هیچ علامت هشدار دهنده ای در ابتلا ندارد. در ایران حدود ۴۰ درصد مردم مبتلا به کبد چرب هستند که برخی آن ها هیچ اطلاعی از بیماری خود ندارند.

افراد چاق و دچار اضافه وزن که کمترین میزان تحرک را دارند اصلی ترین گروه ها برای ابتلا به بیماری کبد چرب هستند. اما در کنار این گروه، گروه های دیگری هم وجود دارند که بیشترین آمادگی را برای ابتلا به این بیماری دارند.

از طرفی افراد بی تحرک و علاقه مند به غذاهای آماده و فست فودها نیز در گروه افراد مستعد ابتلا به کبد چرب هستند، بنابراین باید هوشیار باشند و با مشورت پزشک خود آزمایش های لازم در این زمینه را انجام دهند.به گفته برخی از متخصصان، مصرف بی رویه و بی قاعده ویتامین A نیز می تواند یک عامل محرک برای ابتلا به بیماری کبد چرب باشد که در نهایت فرد را با خطر رسوب چربی در بافت های کبد و اختلال در عملکرد این عضو رو به رو کند.

درمان کبد چرب با عسل


• طب سنتی عسل را برای درمان بیماری‌های مختلف کبد توصیه می‌کند. زیرا قندهای فراوان عسل به صورت گلیکوژن در کبد ذخیره می‌شود. گلیکوژن، انرژی کبد را زیاد می‌کند تا بتواند حالت تعادل را به وجود آورده و مواد سمی و سموم میکروبی را از بین ببرد. میاسنیکوف و لوگینوف تأکید می‌کنند که در سال‌های اخیر برای درمان بیماری‌های کبد و مجاری صفراوی از عسل به صورت جدی استفاده کرده‌اند.
• والترستامبولیو تأکید می‌کند که عسل باید در رژیم‌های ویژۀ غذایی بیماران کبدی و صفراوی وارد شود. چون عسل سرشار از املاح معدنی، اسیدهای آلی و آنزیم‌هایی برای فعال کردن کبد و انجام وظایف آن دارد که بسیار مفید می‌باشد. اگر مقداری گرده گل و ژل رویال به آن اضافه شود برای درمان بیماری‌های کبدی بسیار ارزشمند و سودمندتر است.
• شیرم دانشمند معروف از محلول عسل برای درمان التهاب عفونی کبد و التهاب کیسۀ صفرا استفاده کرده است. متعاقباً، التهاب یرقان کاهش یافته و تجمع خون در کبد (احتقان کبدی) از بین رفت.

کخ دانشمند مشهور دیگر؛ می‌کند که: اگر عسل به صورت محلول در ورید تزریق شود، نقشی جالب در فعال نمودن وظایف کبد متابولیسم قندها خواهد داشت. کخ علت آن را در وجود (فاکتور گلیلوتیل) در عسل که وظایف قلب، کبد و گردش خون را بهبود می‌بخشد، می‌داند.
• دکتر عادل قندیل و خانم اسماء منیر تجاربی روی موش‌های آزمایشگاهی و در راستای تأثیر عسل بر مسمومیت‌های کبدی انجام داده‌اند. این پژوهشگران به آنها الکل اتیلک و متیل کلرید کربن را که اختلال‌های زیادی در وظایف کبد ایجاد می‌کند، دادند. آنها موش‌ها را به سه گروه تقسیم کرده بودند: گروه اول بدون درمان ماندند، گروه دوم عسل را از راه دهان خوردند و مجموعه‌ای از گروه سوم با هپارین و برخی دیگر از این گروه با آب مقطر درمان شده‌اند. نتایج آزمایش نشان داده است که همۀ موش‌ها بعد از دو هفته مرده‌اند به غیر از گروه دوم که عسل خورده بودند که ۹۰% از آنها زنده ماندند. کبد موش‌های زنده وظایف خود را به طور عادی انجام می‌دادند. همچنین ۶۰% از گروه موش‌هایی که با هپارین درمان شدند، زنده ماندند. این تجارب نقش عسل در درمان مسمومیت‌های کبدی را به خوبی نشان می‌دهد. عسل برای کاهش فشار خون و همچنین ذخیره‌سازی گلیکوژن در کبد و نیز فعال‌سازی سلول‌های کبدی و غلبه بر رسوبات چربی در آن نیز سودمند است.

عسل و کبد چرب


برای درمان کبد چرب و تقویت کار کبد برخی از تجویزهای در زیر آورده شده است :

الف : ده گرم کندر را بکوبید و هر روز پس از صبحانه نیم قاشق چایخوری از آن را در یک لیوان آب سرد بریزید.

کبد گرم چیست

و پس از افزودن یک قاشق غذاخوری عسل، آن را خوب به هم بزنید و بنوشید .
ب: یک قاشق روغن گیاهی ، مثل روغن بادام، روغن گردو ، روغن زیتون ، روغن آفتابگردان
را با یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی ارگانیک مخلوط کنید و پس از صبحانه میل کنید.

ج : سی ۳۰ گرم زنجبیل را کوبیده و هر روز پس از صبحانه ، نیم قاشق چایخوری از آن را با
یک قاشق غذاخوری عسل خام مخلوط کنید و بخورید.
د : دویست گرم مغز بادام یا مغز گردو و یا مخلوطی از صد گرم مغز بادام و صد گرم مغز گردو را بکوبید
و هر روز یک قاشق غذاخوری از آن را با یک قاشق غذاخوری عسل مخصوص انگپین پس از صبحانه میل کنید.

عسل کنار ویژه بیماران کبدی

 

 

جهت دنبال کردن فروشگاه انگپین در فضای مجازی روی نام پیام رسان کلیک نمایید( بله، ایتا، گپ، سروش، آی گپ و روبیکا)

جهت دنبال کردن کانال طب اسلامی ایرانی در فضای مجازی روی نام پیام رسان کلیک نمایید(بله، ایتا، گپ، سروش، آی گپ و روبیکا)

کلیدواژه : کبدکبد چرب
شریف
دیدگاه کاربران 1 دیدگاه
ارسال دیدگاه