بد زخم بودن به چه دلیل است؟

دیر خوب شدن زخم

بد زخم بودن و دیر خوب شدن محل زخم از جمله مشکلاتی است که تعدادی از افراد جامعه بشری با آن روبرو هستند و ممکن است ریشه و علل مختلفی داشته باشد.

از جمله علت هایی که باعث می شود جای زخم ها دیر بهبود یابد بیماری دیابت است و عامل دیگری که در افراد سالم خیلی بروز داشته و تأثیر گزار است بخاطر غلبه صفرا در بدن می باشد که باید مورد درمان و معالجه قرار گیرد.

دلایلی برای بد زخم بودن

عفونت

پوست شما اولین خط دفاع بدن شما در برابر باکتری است. هنگامی که پوست آسیب می بیند، باکتری می تواند از خارج به داخل بدن حرکت کند. اگر ناحیه زخم عفونی شود، ممکن است قرمزی، تورم، درد و خروج مایعی با رنگ غیرطبیعی یا با بوی نامطبوع را حس کنید.

با مالیدن عسل طبیعی به محل زخم های عفونی روند تسریع آنرا بهبود ببخشید، عسل به دلیل مواد ضد میکروبی که در درون خود دارد زخم ها را سریعا” بهبود می دهد.

تغذیه

آیا به اندازه کافی میوه و سبزیجات مصرف می کنید؟ ویتامین های موجود در آنها به خصوص ویتامین A و C به بدن شما کمک می کنند تا سریع تر بهبود یابد.

اطمینان حاصل کنید که شما مواد غذایی مانند پرتقال، اسفناج، سیب زمینی شیرین و فلفل را به بدن برسانید تا کار خود را انجام دهند. شما همچنین باید مقدار زیادی پروتئین بدون چربی را در طول مسیر ترمیم زخم مصرف کنید، گرده گل یک منبع غنی از پروتئین و اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن هست.

ژل رویال ماده غذایی است که در روند بهبود آسیب های پوستی و التیام آن معجزه می کند و علاوه بر پروتئین سرشار از مواد مغذی و ویتامین های متعدد است که برای بیماران بد زخم و خصوصا” زخم های دیابت بسیار مفید است.

دیابت

به علت افزایش قند خون، بیماران دیابتی با احتمال بیشتری به زخم هایی با بهبود آهسته و عفونت دچار می شوند. قند خون بالا می تواند روی گردش خون و سیستم ایمنی شما تأثیر منفی داشته باشد.

دیابت همچنین می تواند به عصب هایی که سیگنال درد را منتقل می کنند، آسیب برساند و باعث بروز زخم های بیشتر شود، به این دلیل که بیماران دیابتی متوجه آسیب دیدگی بدن خود نمی شوند. اگر معمولا” زخم های شما بخصوص پا بهبود آهسته ای دارند و مکررا” ایجاد می شوند، می تواند نشانه ای از دیابت باشد.

دیر خوب شدن جای زخم

دارو

داروهای مختلف نیز می توانند به عنوان عامل بهبود آهسته زخم شما شناسایی شوند. داروهای شیمی درمانی و پرتو درمانی دارای مواد شیمیایی قدرتمندی هستند که سیستم ایمنی بدن را مختل می کنند و روند بهبود را سخت تر می کند.

آنتی بیوتیک ها باکتری های خوب را از بین می برند و خطر ابتلا به زخم های عفونی را افزایش می دهند. بعلاوه داروهای ضد التهاب ممکن است مرحله التهاب بهبود زخم بدن شما را مختل کنند. اگر مشکوک هستید که داروهایتان باعث مشکل می شود، نگرانی خود را با یک پزشک مطرح کنید.

گردش خون ضعیف

هنگامی که بدن شما زخم را درمان می کند، گلبول های قرمز هستند که سلول های جدید را به محل زخم منتقل می کنند. در نتیجه سلول های جدید به ایجاد پایه ای برای پوست جدید حاوی کلاژن کمک می کنند.

اگر گردش خون ضعیفی دارید، خون به آرامی به محل زخم حرکت می کند و روند فرآیند آنرا به تأخیر می اندازد. ممکن است گردش خون ضعیف ناشی از دیابت، چاقی، لخته شدن خون، گرفتگی شریانی یا مشکلات دیگر باشد.

در طب اسلامی هرچه غلبه صفرا بیشتر باشد به همان میزان مقدار خون نیز کمتر است بعبارتی به جای رسیدن رسیدن املاح و مواد مفید مؤثره به محل، بخشی از این مواد توسط صفرا اشغال شده و عملا” خونرسانی مفیدی در  محل صورت نمی گیرد و به همین دلیل زخم به خوبی خوب نمی شود و بهبود نمی یابد.

 

جهت دنبال کردن فروشگاه انگپین در فضای مجازی روی نام پیام رسان کلیک نمایید(بله، ایتا، گپ، سروش، آی گپ و روبیکا)

 

جهت دنبال کردن کانال طب اسلامی ایرانی در فضای مجازی روی نام پیام رسان کلیک نمایید(بله، ایتا، گپ، سروش، آی گپ و روبیکا)

شریف
ارسال دیدگاه