درمان با عسل طبیعی

درمان با عسل طبیعی

از کتب طبی مصر باستان تا طب سنتی ایرانی و حتی طب چینی، در میان قسمت اعظمی از دستورات و نسخ درمانی برای اغلب بیماری‌ها، نام ماده‌ای به نام درمان با عسل طبیعی به چشم می‌خورد. اگر از جایگاه عسل در سبد غذایی و تغذیه‌ای گذر کنیم، به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان از خواص عسل طبیعی ، جایگاه والای آن در طب و تأثیرات درمانیش بی‌توجه بود. در برخی از کتب پزشکی قدیمی، عسل به‌عنوان یک داروی معجزه‌گر معرفی‌شده است.

در ادامه مقاله قصد داریم تا قسمت کوچکی از فواید و درمان با عسل طبیعی را برای شما بیان کنیم.

درمان با عسل طبیعی

قبل از اینکه به معرفی خواص عسل بپردازیم، باید این نکته را گوشزد کنیم که هر عسلی نمی‌تواند دارای خواص و فواید ذکرشده در ادامه باشد. برای تهیه عسل حتماً به کندوداران یا فروشندگان معتبر عسل رجوع کنید.

برخی از افراد تصور می‌کنند که صرفاً طبیعی بودن عسل و نبود ناخالصی در آن ضامن کیفیت این ماده است؛ اما باید بدانید که موضوع مهم دیگر، تغذیه زنبورها از مواد طبیعی است که باید توسط کندوداران رعایت شده باشد.

به طورکلی متخصصان طب سنتی برای درمان با عسل طبیعی این خواص را قائل هستند: خون ساز و تصفیه کننده خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش دردهای استخوانی و مفاصلی، غضروف ساز و ترمیم کننده مفاصل، کاهش دهنده نفخ، مفید برای گرفتگی عروق، بهبود ناراحتی‌های روده، ضد سرفه، مقوی مغز و اعصاب، تقویت کننده حافظه، نرم کننده سینه، کنترل و بهبود اسپاسم، تب بر، بهبود سر درد و میگرن، بهبود آرتروز، مفید برای معالج رعشه، تقویت کننده بینایی، ضد صرع، ضد تشنج، بهبود کننده تنگی نفس، مسکن و تسکین دردهای مختلف بدن، کاهش دهنده فشار خون و… که در ادامه به چندمورد از این خواص که کمتر شنیده اید، می پردازیم.

 

درمان با عسل طبیعی جهت آلرژی

عسل خاصیت درمان آلرژی دارد و جالب است بدانید که این خاصیت، به دلیل وجود مواد ضد آلرژی در آن نیست. بلکه پس از تغذیه، عسل مانند یک واکسن عمل می‌کند!! به دلیل وجود گرده گل در عسل (البته عسل طبیعی)، بدن در مقابل آن واکنش نشان داده و به تقویت خود کمک می‌کند. درنهایت و در صورت مصرف مداوم این داروی گیاهی، بدن مقاومت خوبی به گرده‌های گل پیدا می‌کند و پس‌ از آن تا حد زیادی شما را در مقابل آلرژی‌های فصلی آسیب‌ناپذیر می‌کند.

درمان با عسل طبیعی جهت آلرژی

برای استفاده از این خاصیت عسل بهتر است تا به مدت یک تا سه ماه قبل از شروع فصل گرده‌افشانی (بهار) تغذیه مداوم از عسل را شروع کنید.

درمان با عسل طبیعی و انرژی‌بخشی

خستگی! یکی از مهم‌ترین دلایل خستگی ناگهانی در بدن، کمبود مواد معدنی، ویتامین‌ها و دیگر مواد موردنیاز آن است. عسل به دلیل وجود کربوهیدارات‌ها، گلوکز و فروکتوز می‌تواند به‌عنوان یک انرژی‌بخش مناسب در بدن عمل کند. بهتر است جهت درمان با عسل طبیعی برای این منظور، در روز یک قاشق غذاخوری عسل را در وعده غذایی صبحانه و یا آخر شب میل کنید.

درمان با عسل طبیعی جهت حافظه

مصرف گردو ماهی میوه سبزیجات و… تمام موارد فوق به افزایش حافظه کمک می‌کند. اما عسل ماده‌ای است که برای این منظور بسیار مفید بوده و متأسفانه کمتر کسی به آن توجه می‌کند. به‌خوبی می‌توانید با مصرف روزانه عسل از پیری زودرس و زوال حافظه خود جلوگیری کنید. این خاصیت عسل برای تقویت حافظه به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌ها و همین‌طور کمک این ماده به جذب کلسیم در مغز است.

درمان با عسل طبیعی جهت تقویت حافظه

درمان با عسل طبیعی جهت درمان زخم، تبخال، سوختگی و…

یکی از دستوراتی که برای درمان زخم دیابت توسط پزشکان طب سنتی تجویز می‌شود، استفاده از عسل است. عسل نه‌ تنها برای زخم دیابت، بلکه برای درمان زخم عادی، جای سوختگی، تبخال و… نیز از دیرباز مورداستفاده پزشکان طب سنتی بوده است. این خاصیت به دلیل وجود مقادیر بالای آنتی‌بیوتیک در آن است.

استفاده از عسل بر روی زخم و تبخال می‌تواند در مرحله اول باعث پاکسازی و جلوگیری از عفونت آن شود و پس‌ از آن نیز با خاصیت تسکین، به بهبود سریع آن کمک کند. این ماده تا قبل از کشف پنی‌سیلین به‌عنوان یک داروی ضد عفونت استفاده می‌شد.

خواص عسل طبیعی

خواص عسل گون

گیاه گون عموماً در منطقه های کوهستانی و استپی دیده می شود که دارای مزایای زیادی است و به طورکلی برای درمان عفونت های تنفسی، دردهای اسکلتی، مفصلی، ایدز و سرماخوردگی مثمرثمر است.

یکی از دلایل محبوبیت عسل طبیعی گون رایحه و طعم ملایم آن است، هرچند افراد بسیاری از خواص دارویی بی همتای عسل گون آگاه هستند و از این رو به استفادۀ منظم این عسل می پردازند. عسل گون رنگ ملایم و روشنی دارد که نباید شما را در مورد کیفیت این عسل در موقع خرید به شک بیندازد؛ زیرا ماهیت شهد گیاه گون باعث می شود این عسل رنگ روشنی داشته باشد.

بهبود دردهای مفصلی و درمان با عسل طبیعی گون

شما می توانید با مصرف عسل گون یک اقدام مناسب برای بهبود دردهای مفصلی خود انجام دهید. دلیل این خاصیت عسل گون «اسید فرمیک» موجود در عسل گون است که موجب شده راهکاری بی رقیب جهت کم کردن دردهای استخوانی، مفصلی و آرتروز باشد. دو روش برای استفاده و درمان با عسل طبیعی گون جهت این نوع دردها پیشنهاد می شود:

عسل گون را در برنامه غذایی و رژیم غذایی خود بگنجانید: قراردادن بر روی محل درد درمان معده درد با عسل گون همچنین مصرف عسل گون به شما برای رهایی از دردهای معده و مشکلات مرتبط با اسید معده، ترش کردن، نفخ و حتی مسمومیت کمک می رساند و یک تقویت کنندۀ بسیار عالی برای معده است. بهترین زمان مصرف عسل طبیعی گون، در ساعات پایانی شب و صبح زود به میزان یک قاشق مرباخوری است؛ پس از آن به مدت یک ساعت از میل کردن سایر غذاها و نوشیدنی ها پرهیز کنید.

بهبود عملکرد قلب با عسل گون

یکی از عواملی که در بدن انسان باعث پیری و آسیب به سلول ها می شود، « رادیکال های آزاد » هستند. آنتی اکسیدان هایی که در عسل گون وجود دارد جلوی این رادیکال های آزاد را می گیرند و موجب سلامت قلب و افزایش ایمنی بدن می شوند.

مصرف عسل گون در پاییز و زمستان

هوای سرد فصول پاییز و زمستان موجب سرماخوردگی و علائمی مثل سرفه، گرفتگی صدا و… می شود. استفاده از عسل گون در این ایام از سال، یک راه حل مناسب برای رفع خشونت سینه و حنجره است که بسیار توصیه می شود. بنابراین یک راه حل مناسب درمان سرماخوردگی با عسل است.

زمان و میزان مصرف عسل گون

پس از خرید عسل طبیعی گون آن را در یخچال نگهداری نکنید و آن را در درمای اتاق بگذارید.

با مخلوط کردن ۲ تا ۳ قاشق مرباخوری عسل گون با آب گرم و اضافه کردن چندقطره لیموترش تازه می توانید نوشیدنی طبیعی و فوق العاده ای را درست کنید و از مزیت های فوق العادۀ عسل گون بهره ببرید.

لازم به ذکر است مصرف بیش از اندازۀ عسل گون برای افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی مثل لوپوس، ام اس و… و همچنین زنان باردار ممنوع می باشد.

درمان با عسل طبیعی و خواص ژل رویال یا شاه انگبین

این مادۀ شگفت آور خاصیت های اعجاب انگیزی برای پیشگیری و درمان انواع مریضی ها دارد. به دلیل توجه دانشمندان و پزشکان به ژله رویال خاصیت های بسیاری زیادی برای آن کشف شده تا آنجا که ژل رویال را یک مادۀ درمانی می دانند و در ساخت بسیاری از داروهای گیاهی استفاده می کنند.

از بهترین روش های مصرف ژله رویال، به صورت مایع یا پودر است هرچند در سال های اخیر به صورت کپسول و یا ترکیب با سایر مواد نیز به فروش می رسد. لازم به ذکر است که ژل رویال اصل و طبیعی در درمان بیماری ها مؤثر است.

درمان با عسل طبیعی و ژل رویال

مزایای ژل رویال:

افزایش سیستم ایمنی بدن و تقویت قوای جسمانی قوت بخشیدن به حافظه (وجود امگا۳ در ژل رویال) درمان زودانزالی، افزایش میل جنسی و افزایش قوای جنسی در مردان درمان نازایی و تقویت کنندۀ هورمون ها و قوای جنسی زنان مکمل عالی برای بانوان باردار (جهت حفظ نطفه و رشد جنین) کلاژن سازی که موجب طراوت و شادابی پوست می شود (ضدپیری، ضد چین و چروک و ضدلک) درمان و بهبود ناراحتی های کبدی، معدی، افسردگی، ریزش مو، آرتروز، پوکی استخوان، فشارخون، کم خونی، آلزایمر، ام اس، آنتی بیوتیک بسیار قوی، ترمیم کنندگی بالای زخم ها، کم‌رنگ کردن اسکار جراحات و بخیه از بین بردن کسالت، افسردگی، بی حالی و بی حوصلگی، ایجاد توقف در رشد تومورهای سرطانی (۱۰-هیدروکسی۲-دسنوئیک اسید ( ۱۰-HDA )) افزایندۀ قوای جسمی بخصوص برای اشخاص دارای فعالیت فیزیکی و ذهنی بالا، طبیعی ترین و تنها مکمل غذایی بی عارضۀ برای ورزشکارها و بدنسازها، بهترین مکمل جهت تبعیت از رژیم های غذایی بهبود سوخت و ساز سلولی و بدن مهار رادیکال های آزاد موجود در بدن و آنتی اکسیدان بسیار قوی

ترکیب جادویی سیاه دانه و عسل و دارچین

بسیاری از مردم خواص تک تک این ماده ها را می دانند ولی از خواص ترکیب جادویی این سه ماده بی خبرند. خواصی که در ترکیب قوی آن ها نتایج چندبرابری دارد که در ادامه به ذکر چند مورد می پردازیم:

خواص سیاهدانه و عسل و دارچین در استفاده از این ترکیب و درمان با عسل طبیعی و دارچین، باید با متخصص طب مشورت نمایید.

خواص ضدالتهابی بهبود دیابت بهبود زخم ها بهبود اختلال های قاعدگی بهبود مشکلات قلبی بهبود مشکل های گورارشی مقابله با عفونت های قارچی مقابله با سرطان و مهار رادیکال های آزاد بدن و خواص آنتی اکسیدانی چربی سوزی و پیشگیری از چاق شدن

کلام آخر در خصوص درمان با عسل طبیعی به‌عنوان کلام آخر، بار دیگر پیشنهاد می‌کنیم تا قبل از خرید عسل، از کیفیت بالا و طبیعی بودن آن مطمئن شوید. علاوه بر این توصیه می‌شود به دلیل وجود مقادیر کربوهیدرات در این ماده از مصرف بیش‌ از اندازه آن خودداری کنید.

همین‌طور افراد دیابتی باید قبل از مصرف آن به‌عنوان دارو، با پزشک طب سنتی یا نوین خود مشاوره کنند.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد(در پیام رسان های زیر می توانید این سایت و کانال طبی ما را دنبال نمایید)

 

جهت دنبال کردن فروشگاه انگپین در فضای مجازی روی نام پیام رسان کلیک نمایید(بله، ایتا، گپ، سروش، آی گپ و روبیکا)

جهت دنبال کردن کانال طب اسلامی ایرانی در فضای مجازی روی نام پیام رسان کلیک نمایید(بله، ایتا، گپ، سروش، آی گپ و روبیکا)

شریف
ارسال دیدگاه