عسل غذای شفابخش

آنچه که در قرآن در خصوص انگپین یا همان عسل آمده است به خواص شفابخشی این ماده غذایی اشاره دارد اما چرا عسل های امروزی عمدتا” این خاصیت را ندارند؟ چه مسائل و نکاتی در خصوص عسل وجود دارد  که خصوصیت شفا بخش بودن عسل را تحت تأثیر قرار داده است؟

ابتدا به مرور آیاتی از قرآت در خصوص عسل و زنبورعسل می پردازیم و بعد هم نکاتی در خصوص خواص فیزیکی و شیمیایی عسل.

در ایات ۶۸ و ۶۹ سوره مبارکه نحل به خلقت زنبور عسل اشاره شده و نشانه ای از آیات خداوند برای اهل فکر شمرده شده است.(نامگذاری سوره به نحل یعنی زنیور عسل نیز احتمال زیاد بخاطر همین آیات است.)

سپس عسل را مایه شفای همه مردم بیان می کند، نکته جالب اینکه خدواند فقط در یک جای دیگر،چیزی را شفابخش معرفی کرده که آن قران کریم است.

در سوره اسراء و البته  آن را شفایی برای مومنین دانسته است و شاید بتوان گفت خدا هم شفابخش جسمی و هم شفابخش روحی را معرفی کرده است که مقایسه این دو آیه جای تأمل بیشتری دارد.

آیات ۶۸ و ۶۸ سوره نحل را ببینیم:

۶۸وَ أَوْحى رَبُّکَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِی مِنَ الْجِبالِ بُیُوتاً وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمّا یَعْرِشُونَ
۶۹ثُمَّ کُلِی مِنْ کُلِّ الثَّمَراتِ فَاسْلُکِی سُبُلَ رَبِّکِ ذُلُلاً یَخْرُجُ مِنْ بُطُونِها شَرابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ فِیهِ شِفاءٌ لِلنّاسِ إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیَهً لِقَوْم یَتَفَکَّرُونَ

ترجمه:
۶۸ ـ و پروردگار تو به زنبور عسل «وحى» و (الهام غریزى) نمود که: «از کوهها و درختان و داربستهائى که مردم مى سازند، خانه هائى برگزین!.
۶۹ ـ سپس از تمام ثمرات (و شیره گلها) بخور و راههائى را که پروردگارت براى تو تعیین کرده است، به راحتى بپیما»، از درون شکم آنها، نوشیدنى با رنگهاى مختلف خارج مى شود که در آن، شفا براى مردم است; به یقین در این امر، نشانه روشنى است براى جمعیتى که مى اندیشند
(ترجمه آیت الله مکارم)

نکته ها

در آیه ۶۹ و ۶۶، خداوند به دو نوع مایه حیاتى و نوشیدنى که از درون حیوانات است اشاره کرده؛ یکى شیر و دیگرى عسل.

در آیه ۶۷ می فرماید: انسان از میوه‌ها، وسیله مست‌کننده مى‌سازد «تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَکَراً» ولى حیوان از ثمرات، عسل شفابخش مى‌سازد!!!

در نظام هدفدار و حکیمانه الهى، غفلت و بیکارى منفور است. لذا معمولا” هر کجا در قرآن مسئله خوردن آمده، در کنار آن مسئولیّتى بیان شده است، از جمله:

کُلُوا … وَ اعْمَلُوا صالِحاً «۱» بخورید … و کار شایسته انجام دهید.

«فَکُلُوا مِنْها وَ أَطْعِمُوا» «۲» بخورید و به دیگران اطعام کنید.

کُلُوا … وَ اشْکُرُوا لِلَّهِ‌ «۳» بخورید … و خدا را سپاس گذارید.

کُلُوا … وَ لا تُسْرِفُوا «۴» بخورید … واسراف نکنید.

در این آیه نیز خداوند به زنبور عسل دستور خوردن مى‌دهد، لیکن خوردنى همراه با هدف و مسئولیّت.

اولیاى خدا چون «نحل» هستند که از پستى‌ها دورى کرده و بلندى‌ها را انتخاب مى‌کنند، از معارف الهى استفاده کرده و راه پروردگارشان را خاضعانه مى‌پیمایند این افراد از حلقومشان حکمت و حلاوت‌هاى معنوى خارج مى‌شود.

پیام ها

۱- رفتار حیوانات، طبق فرمان الهى است، که به صورت غریزه در آنها مى‌باشد. «ثُمَّ کُلِی»

۲- عسل، عصاره‌ى انواع میوه‌هاست. «کُلِی مِنْ کُلِّ الثَّمَراتِ»

۳- نه تنها انتخاب مسکن و غذاى حیوانات با هدایت الهى است، بلکه همه کارهاى آنها راهى است که خداوند پیش رویشان گذاشته است. «سُبُلَ رَبِّکِ»

«۱». مؤمنون، ۵۱٫

«۲». حج، ۲۸٫

«۳». بقره، ۱۷۲٫

«۴». انعام، ۱۴۱٫

جلد ۴ – صفحه ۵۴۸

۴- حرکت حیوانات در مسیرى که خداوند برایشان انتخاب نموده است، حرکت متواضعانه است. «سُبُلَ رَبِّکِ ذُلُلًا»

۵- اعجاز خلقت: یک کارخانه عسل‌سازى، در شکم حیوانى کوچک! «یَخْرُجُ مِنْ بُطُونِها»

۶- عسل طبیعى به رنگ‌هاى مختلفى است. «مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ» (رنگ‌هاى سفید، زرد، قرمز، که شاید این اختلاف رنگ‌ها بر اساس اختلاف رنگ گلها باشد.)

۷- در گیاهان و گلها، خواص درمانى است که از طریق عسل، شفاى دردهاى ما مى‌شود. «فِیهِ شِفاءٌ لِلنَّاسِ» (ناگفته پیداست که عسل، شفاى همه دردها نیست، لذا بصورت نکره‌ «شِفاءٌ» آمده است)

۸- خانه‌سازى، موم‌سازى و عسل‌سازى، در کنار زهرسازى، توسط حیوان کوچکى مثل زنبور، از نشانه‌هاى قدرت الهى است. «لَآیَهً»

۹- تمام درس‌ها و عبرت‌ها، براى کسانى است که اهل فکر و اندیشه باشند «لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ» و گرنه افرادى هستند که در تمام عمر از عسل استفاده مى‌کنند ولى حاضر به چند دقیقه فکر درباره‌ى آن نیستند.(دانشنامه اسلامی)

در ادامه مبحث به این مطلب می پردازیم که شفا بخش بودن عسل مربوط به چه نوع عسلیست و آیا هر عسلی شفا می دهد؟

روش های خانگی جهت تشخیص عسل تقلبی

یک قاشق غذاخوری از عسل را به آب گرم اضافه کنید

اولین روش خانگی برای تشخیص عسل طبیعی(انگپین)، مشاهده نحوه عملکرد محصول در آب گرم است. برای این منظور، یک قاشق پر از عسل خریداری شده را به یک فنجان آب گرم اضافه کرده و آن را به آرامی تکان دهید.

در صورتی که عسل با انواع حاصی از شربت های حاوی قند ترکیب شده باشد، به سادگی در آب حل می شود. اما بیشتر عسل های خالص و متأسفانه برخی از عسل های تقلبی، در آب به صورت چسبیده باقی مانده و یک توده جامد را درون آب یا روی قاشق تشکیل می دهند.

یک پد پنبه ای یا فتیله شمع را به عسل آغشته کرده و آتش بزنید

تست عسل طبیعی(انگپین) با سوزاندن، به شما می گوید که آیا آب به محصول اضافه شده است یا خیر.

برای انجام این آزمایش، یک پد پنبه ای یا فتیله شمع را درون مقداری عسل فرو برده و اجازه دهید عسل اضافی آنها خارج شود.

سپس سعی کنید که پد یا فتیله را با استفاده از شمع یا کبریت روشن نمایید. در تست عسل طبیعی با سوزاندن، اگر پد یا فتیله به سادگی آتش گرفت، احتمالا” حاوی هیچ آب اضافی نیست و کیفیت بالایی دارد.

اما اگر کلا” روشن نشده یا صدایی شبیه به ترک خوردن ایجاد کند، آنگاه به احتمال زیاد دارای ناخالصی است. با این حال به خاطر داشته باشید که تست عسل طبیعی با سوزاندن، شما را از وجود یا عدم وجود ناخالصی های دیگر به غیر از آب، مطمئن نمی کند.

چند قطره از عسل را روی کاغذ جاذب یا دستمال حوله ای بچکانید

در کنار تست عسل طبیعی(انگپین) با سوزاندن، این روش نیز برای تشخیص ناخالصی محصول با آب کاربرد دارد. اگر عسل با آب رقیق شده باشد، جذب شده یا یک لکه خیس را روی ماده جاذب باقی می گذارد.

عسل خالص نباید جذب شود، با این وجود متأسفانه محصولاتی که دارای ناخالصی شربت شکر هستند نیز همین ویژگی را از خود نشان می دهند.

مراقب خرافات موجود درباره خلوص عسل باشید !!

مخلوط کردن عسل با الکل، یک روش مفید برای تشخیص خلوص آن نیست

برخی از منابع مدعی هستند که مخلوط کردن عسل ناخالص با الکل، باعث حل شدن و تشکیل یک محلول شیری مانند می شود، در حالی که عسل خالص به صورت حل نشده در انتهای ظرف باقی می ماند.

نکته جالب آن است که برخی از منابع دیگر، دقیقا” برعکس این ادعا را دارند. بهتر است بدانید که زمان این گفته، دست کم به سال ۱۸۹۳ برمی گردد و از آن زمان تاکنون توسط زنبورداران حرفه ای رد شده است.

آیا حقیقت دارد که عسل طبیعی فقط در یک جهت می چرخد یا یک فرم خاص را تشکیل می دهد؟

گفته ها و ادعاهای زیادی در اینترنت وجود دارند درباره اینکه عسل خالص تنها در جهت عقربه ساعت می چرخد یا این که اگر آن را در یک ظرف ریخته و با مقداری آب پوشش دهیم، یک شش گوشه را تشکیل می دهد.

با این حال، هیچ شاهد علمی در رابطه با نحوه عملکرد متفاوت عسل خالص در مقایسه با عسل تقلبی در چنین موقعیت هایی وجود ندارد(برگرفته از سایت ایران عسل)

هم اکنون که با چند روش تشخیص عسل طبیعی یا همان انگپین آشنا شدیم در ادامه مقاله به این مطلب می پردازیم که اساسا” خاصیت دارویی و شفابخشی عسل مربوط به چیست؟

 

شریف
ارسال دیدگاه